האיראנים בשיחות הגרעין: "רוצים הסכם, הסירו את כל הסנקציות"

אמש חודשו שיחות הגרעין בניסיון להציל את ההסכם, אלא שהצהרות איראן עם פתיחת השיחות מעידות על התעקשות מצד האיראנים להסרת הסנקציות כתנאי לסבב שיחות ארוך

ישראל לפקוביץ | חדשות בעולם 30.11.2021 | 08:22

ארכיון הגרעין האיראני צילום: ממשלת ישראל

אתמול בווינה חודשו שיחות הגרעין בין איראן למעצמות בניסיון להציל את הסכם הגרעין, אלא שהצהרות האיראנים עם פתיחת השיחות עשויות להוביל לסבב שיחות ארוך או לפיצוץ השיחות בהקדם, לאחר שהדרישה של טהרן הייתה חתימה על הסכם בתמורה להסרת כל הסנקציות שהוטלו על המדינה מאז 2017, בלי תאריכי מבחן, וכן סנקציות שלא קשורות לתכנית הגרעין

במסגרת המו"מ מתקיימות שיחות לא ישירות בין איראן לארה"ב, שפרשה מהסכם הגרעין בשנת 2018 והחזירה את הסנקציות נגד טהרן, המשלחת האיראנית לא הסכימה למו"מ ישיר עם האמריקנים.

אחרי פרישת ארה"ב נותרו חמש מעצמות שחתומות על ההסכם: רוסיה, סין, גרמניה, בריטניה וצרפת. מאז הפרישה האמריקנית נמצא ההסכם על סף קריסה, ואיראן הפרה בו סעיפים רבים. המעצמות שואפות להחזיר את ארה"ב להסכם ולגרום לאיראן לכבד את תנאיו.

בין וושינגטון לטהרן יש מחלוקת ארוכה על נושא הסנקציות: איראן דורשת הסרה מלאה של כל הסנקציות נגדה לפני שתסכים לציית לתנאי ההסכם שמגביל את תכנית הגרעין שלה, והאמריקנים מתנגדים לכך. דיפלומטים במערב אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס שהמשלחת האיראנית הציבה דרישות שדיפלומטים אירופיים ואמריקניים מגדירים כ"לא-מציאותיות". גורם איראני אמר לרויטרס: "הדרישות שלנו ברורות. הצדדים האחרים, ובמיוחד האמריקנים, צריכים להחליט אם הם רוצים להציל את ההסכם הזה או לא. אם נטשו את ההסכם, אז הם צריכים לחזור ולהסיר את כל הסנקציות".

דיפלומטים אמרו שוושינגטון הציעה לנהל משא ומתן על הסכם ביניים ללא הגבלת זמן אם לא ניתן יהיה להשיג הסכם קבע. על פי הערכות, אם לא יושג כל סיכום שהוא בין הצדדים ישראל עשויה לפעול בנושא הגרעין האיראני, אחרי שהודיעה כבר שפעולה צבאית נמצאת עדיין על השולחן.

ערב השיחות, בכירים באיראן הודו כי יש לאיראן תכנית לפצצת אטום התקפית. על פי הבכירים, מדובר בתכנית שהגה מוחסן פח'ריזאדה, שעל פי מקורות זרים חוסל על ידי ישראל לפני כשנה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום