דו"ח המבקר: בכמה חרגו הסיעות החרדיות?

דו"ח מבקר המדינה שמתפרסם הבוקר חושף את נתוני החריגות של המפלגות במהלך הבחירות לכנסת ה-21 והכנסת ה-22 | מבקר המדינה: "אני קורא לסיעות לפעול לפירעון התחייבויותיהן ולכיסוי הגירעונות הנצברים"

צביקה סגל | פוליטי 30.11.2021 | 09:59

מתניהו אנגלמן צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) את דו"ח מימון המפלגות למערכות הבחירות לכנסת ה-21 והכנסת ה-22. בדו"ח העניק המבקר ציון חיובי למרבית המפלגות, אולם חלקן זכו לציון שאינו חיובי ואף נשללו מהן סכומים ניכרים ממימון הבחירות בשל חריגות מתקרת ההוצאה.

מתוך כלל המפלגות שהתמודדו בבחירות לכנסת ה-21, ל-19 מפלגות ניתן דו"ח חיובי ואילו לסיעות 'דגל התורה', 'תעל' ומפלגת 'מרצ', לא ניתן דו"ח חיובי. לפי הדו"ח, סיעת דגל התורה חרגה מתקרת ההוצאות בסך של 372,406 ש"ח. בשל כך, נשללו מסיעה 30,000 ש"ח.

הדו"ח מציין כי גם למרצ נרשמה חריגה מתקרת ההוצאות בסך של 871,608 ש"ח. 75,000 ש"ח נשללו מהמפלגה. סיעת תע"ל חרגה מתקרת ההוצאות בסך של 2,034,366 ש"ח ונשללו ממנה 100,000 ש"ח.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן: "דו"ח ביקורת זה עוסק בביקורת על אופן ניהול החשבונות וההוצאות של הסיעות השונות, בגין שתי תקופות בחירות לכנסת ה- 21 וה- 22 והתקופות השוטפות. אני רואה חשיבות רבה לדו"ח זה בשל העובדה שמדובר בכספי ציבור, ולכן על הסיעות השונות לפעול בתשומת לב מרובה ולבחון כל הוצאה כאילו הוציאו מכיסן הפרטי".

במסגרת הביקורת לדו"ח מימון המפלגות שפורסם היום, קיים משרד מבקר המדינה מחקר שמטרתו איתור וניתוח של פעילות רשמית ולא רשמית ברשתות החברתיות המשמשת לקידום של הסיעות והרשימות המתמודדות בבחירות.

המחקר העלה כי לקראת הבחירות לכנסת העשרים ואחת, התקיימה פעילות תעמולתית ברשתות החברתיות עבור הסיעות והרשימות שלהלן: העבודה, ישראל ביתנו, כולנו, ש"ס, הימין החדש, איחוד מפלגות הימין, הליכוד, זהות וכחול לבן.

במחקר הועלו אינדיקציות לכך כי בוצעה פעילות תעמולתית ממומנת עבור סיעות באמצעות רכישת חשבונות פייסבוק וטוויטר וכן באמצעות הפעלת חשבונות פיקטיביים, וזאת בין היתר בהתבסס על איתור חשבונות עוקבים במדינות שונות, על הגדלת מספר העוקבים אחר חשבונות של חברי כנסת מכהנים, ועל פעילות של חשבונות רבים לקידום ולהדהוד של מסרי תעמולה דומים או זהים.

המחקר העלה כי גם במערכת הבחירות לכנסת ה-22 התקיימו דפוסי פעולה דומים למתואר לעיל אך בהיקף נרחב יותר.

בדו"ח המבקר מציינים כי ממצאי המחקר הובאו לידיעת הסיעות והרשימות וכולן טענו כי לא רכשו חשבונות מקדמי מפלגה ולא הפעילו פרופילים פיקטיביים תמורת תשלום. "מתוצאות המחקר עולה חשש כי ברשתות החברתיות מתקיים שיח רחב היקף המתיימר להיות אותנטי, אשר עלול ליצור הטעיה של הציבור ואף להטות את דעת הקהל לטובת סיעות או נגדן, ובכך הוא עלול להשפיע על תוצאות הבחירות", כתב המבקר.

המבקר אנגלמן ציין כי "על המחוקק לפעול להסדרה של הכללים והמגבלות החלים על פרסומי תעמולה באינטרנט וברשתות החברתיות ולקבוע דרכי אכיפה בעניין, לרבות הטלת סנקציות על הפרת הוראות החוק בנושא".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום