הלחצים, הפגישות והתוכנית החלופית: הסערה של הרבנים בציונות הדתית על רפורמת הגיור

המגעים לפשרה בין רבנים בציונות הדתית לכהנא נכשלו - למרות הניסיונות לגרום לרה"ר לתמוך | הנציג של כהנא והרב דרוקמן ניסו לשכנע את הרב לאו וסביבתו, שהבהיר שהוא מתנגד | הרב עמאר לחץ על הרב דרוקמן שיביע התנגדות בפומבית | וזהו הפתרון שעולה אצל כמה מהרבנים

יאיר כלפה | פוליטי 12.1.2022 | 22:10

מתן כהנא צילום: דוד כהן, פלאש 90

השר לשירותי דת, מתן כהנא הגיש במהלך היום (רביעי) את תזכיר חוק הגיור שלו, לאחר חודשים רבים של גיבוש הרפורמה וניסיון להשיג תמיכה רבנית.

מאחורי הקלעים מתבהרים ניסיונות והפעלת לחצים, הן מצד כהנא והן מצד הרבנות הראשית ותומכיה על הרבנים במגזר הדתי-לאומי ובראשם הרב חיים דרוקמן, שרובם הבהירו לאורך כל הגיבוש כי יסכימו לתמוך רק אם הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו ומועצת הרבנות הראשית תתמוך.

הפגישה והמכתב של הרבנים הסרוגים

מיד לאחר כינוסה של ישיבת מועצת הרבנות הראשית ביום שני בשבוע שעבר, נפגשו בכירי הרבנים בציונות הדתית למפגש זום, שעליו כזכור דיווחנו, ובסופו הוחלט להוציא מכתב לחיזוק הרבנות הראשית.

ראשי הארגון החליטו לבסוף שעדיף להחתים את הרבנים באופן אישי, והחתימו אותם על נוסח שבו הם מבהירים, את מה שאמרו בשיחות הסגורות - כי הם יתמכו בכל הרפורמות רק אם הן תיתמכנה על ידי הרבנות הראשית. המכתב היה מוכן בתחילת השבוע, והרבנים חיכו לראות אם אכן המגעים עם כהנא יתממשו, וכשראו שלא, פרסמו את המכתב הערב.

אחד הרבנים שחתום על המכתב, הוא הרב איתן איזמן, שהשר כהנא הציג כתומך במתווה שלו. הרבנים לחצו על הרב איזמן להבהיר את עמדתו בסוגיה, והוא החליט לחתום על המכתב, במקביל לשליחת מכתב לכהנא, בו כתב כי הוא תומך בגיור רבני ערים.

הרב איתן אייזמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

'בחדרי חרדים' בדק מהי עמדתו של הרב בסוגיה, והוא הבהיר: "אני תומך במתווה שיהיה בהסמכת הרבנות הראשית ועל פיה", אומר הרב, שהוא לכאורה אחד הרבנים הבולטים שתומכים ברפורמה, אך אם הרבנות תמשיך שלא לתמוך, לפי דבריו, הוא גם לא תומך.

הלחץ של הרב עמאר על הרב דרוקמן

גם הרבנות הראשית וגם כהנא הבינו שהמפתחות להעברת הרבנים הסרוגים להתנגדות או תמיכה ברפורמה, עוברות אצל הרב חיים דרוקמן, ששמר על שתיקתו במשך שבועות ארוכים.

אחד מהרבנים שהפעילו לחץ על הרב לעמוד יחד עם הרבנות הוא הרב שלמה משה עמאר, הראשל"צ לשעבר וכיום רבה הספרדי של ירושלים. לפני שבועיים-שלושה הגיעו לביתו של הרב, כמה מחברי בית הדין לענייני גיור, ואמרו לו שצריך לחזק את הרבנות הראשית סביב הדיונים על רפורמת הגיור.

הרב עמאר. 

הרב עמאר שלח מכתב לרב דרוקמן, ובו ביקש ממנו שיעמוד על כך שנושאי הגיור יהיה אך ורק על ידי הרבנות הראשית. זקן רבני הציונות הדתית השיב בחיוב שכך אכן יעשה.

לאחר שהראשל"צ לשעבר ראה שהרב עמד על כך, ואף חתם על מכתב בנושא בישיבת מועצת הרבנות בשבוע שעבר, הוא שלח לרב דרוקמן אתמול חיזוק ותודה על עמידתו לצד הרבנות.

הפיתרון של הרבנים: ניהול ספרי יוחסין

לאחר שלא הצליחו להגיע להסכמה עם כהנא ברפורמה, כמה רבנים מהציונות הדתית שמתנגדים נחרצות למתווה הגיור, מתכוונים כנראה לנהל "רשימות שחורות".

הרבנים לא פוסלים את האפשרות, ואף גורמים מסוימים החלו בהכנות, לנהל ספרי יוחסין שאליהם יוכנסו מתגיירים שיתגיירו בגיורים שלא מוסכמים על דעת הרבנים.

"עצם הבאת מתווה בניגוד לעמדת הרבנות הראשית אל הציבור היא פגיעה ברבנות הראשית לישראל ובאחדות עם ישראל. אם חלילה החוק יעבור, יישומו בפועל עלול להביא למצב בו לא יהיה מנוס מקיום ספרי יוחסין", אומר גורם שהשתתף בפגישות הרבנים במתווה הגיור.

הפגישה של נציג כהנא ועוזרו של הרב לאו

אחד התנאים הבולטים של חלק מהרבנים במגזר הדתי-לאומי לתמיכתם ברפורמת הגיור, אם לא המרכזי, הוא תמיכת הרבנות הראשית לישראל והרב דוד לאו במתווה.

בפגישה עם הרבנים בשבוע שעבר, הרב דרוקמן דיווח על פגישתו עם הרב לאו לפני ישיבת מועצת הרבנות, וסיפר שאמר לרב לאו, מה כדאי כן לעשות ברפורמה של כהנא והתייעץ איתו - אך נשיא בית הדין הרבני הגדול השיב שהוא מתנגד שרבני ערים יגיירו.

הרה"ר לישראל הרב דוד לאו.

בנוסף, הרב חיים אירם, נציגו של השר כהנא לגיבוש המתווה עם הרבנים הסרוגים, נפגש בשבוע שעבר עם הרב רפאל פרנק, עוזרו של הרב לאו, כדי להציג לו את הרפורמה. ישנה מחלוקת לכמות זמן הפגישה, בין שעה לשלוש שעות, אך כך או כך, עוזרו של הרב הראשי לישראל הבהיר כי הם לא תומכים בגיור רבני ערים.

השבוע התקיים דיון לילי בנושא, שבו הופתעו גורמים מסויימים לראות כי לאנשי הרב לאו היו את הטיוטות העדכניות של הרפורמה בגיור. בסביבת הרב לאו מבהירים כי לא היו שום מגעים איתם, כי גם כהנא ואנשיו וגם הרב לא הסכימו לוותר על הורדת או השארת הסעיף שמאפשר לרבני ערים לגייר.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום