מלחמה ראש בראש: החרדים הפגינו וזכו לניצחון מהדהד וחסר תקדים

ניצחון מהדהד לחרדים באנטוורפן: בית המשפט הורה לסלק מהשכונה החרדית, מפעל לעיבוד זהב, שזיהם את האוויר וגרם למחלות בקרב בני הקהילה. מנהל המערכה, שלמה זייפמן, מתאר איך הצליחו לכופף את אחד מבעלי ההון הכי מקושרים בבלגיה

יוסי שטארק | חדשות בעולם 16.1.2022 | 22:12

מנהלי המאבק והמוני המוחים צילום: באדיבות המצלם

בתום מאבק ציבורי ומשפטי בעקבות תלונות על זיהום אוויר: בית המשפט בבלגיה פסק כי על ההנהלה של מפעל לעיבוד זהב, הממוקם בשכונה החרדית באנטוורפן שבבלגיה, לעזוב את השכונה תוך 3 שנים וכי עליה לנקוב במיקום מדויק בו היא תמקם מחדש את המפעל. כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

הפסק מהווה ניצחון ברור לקהילה החרדית בעיר, זאת לאחר שעסקנים חרדים בעיר ארגנו עצרת אלפים ברחובות סביב המפעל, ואף עתרו לבית המשפט נגד כוונת המפעל להאריך את פעילותו במקום ל-20 שנים נוספות.

מי שמנהל את המאבק הוא איש החסד האנטוורפנאי, שלמה זייפמן, שהשיג את תמיכת כלל רבני ואדמו"רי העיר, ואף הוציא אלפים לרחובות לפני מספר שבועות.

זייפמן אמר בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי חבר הפרלמנט החרדי, מיכאל פרייליך, הוא זה שהשיג את הניצחון הסוחף, כאשר נכנס מתחת לעובי הקורה ועשה את כל שביכולתו במטרה להדיר את המפעל המזיק מהשכונה.

חבר הפרלמנט החרדי בבלגיה, מיכאל פרייליך.

עוד הוא ציין כי הנהלת המפעל עדיין יכולה לערער על ההחלטה, אך במידה ואכן תגיש ערעור - מנהלי המאבק מוכנים להמשיך את המערכה במלוא העוצמה.

זייפמן הסביר ל'בחדרי חרדים' כי בעל המפעל הוא אוליגרך בעל כוח השפעה שמקושר לגורמים ממשלתיים רבי-עוצמה, מה שהקשה על הקמפיין - ולכן, החלטת בית המשפט עוררה התרגשות רבה בקרב בני הקהילה.

כזכור, לפני כחודש דיווחנו כאן ב'בחדרי חרדים' על קבוצת עסקנים חרדים באנטוורפן שמנהלת מאבק נגד מפעל לעיבוד זהב הממוקם באזור היהודי באנטוורפן, בטענה כי המפעל משתמש בחומרים מזיקים בהיקפים נרחבים, שגורמים לנזקים ולמחלות המשפיעים לרעה על תושבי האזור.

תושב האזור הסביר ל'בחדרי חרדים' כי "הסיבה שהעניין התעורר עכשיו, היא כי בעלי המפעל הגישו לאחרונה בקשה לעירייה לקבל רישיון לעוד 10 שנים, ולכן מנסים עסקנים לסכל את היוזמה. עד עכשיו נשלחו 1700 חתימות לגורמים המוסמכים בעירייה".

בבתי המדרש בעיר פורסמו עלונים, שבתוכם הופיעה מפה ועליה היו פרוסות נקודות המציינות תושבים שחלו במחלת הסרטן באנטוורפן. הנתונים על המפה הצביעו כי סביב אזור המפעל, יש הרבה יותר מקרים של חולי.

קרובי משפחתם של שני חברים בקהילה החרדית שנפטרו בשנתיים האחרונות מסרטן, סיפרו כי בהגיעם עם קרוב משפחתם לבית החולים האוניברסיטאי 'לוון' בבלגיה, שאל אותם הפרופסור כמסיח לפי תומו: "האם אתם גרים באזור ליד מפעל הזהב? סוג הסרטן הזה אינו מצוי בקרב משפחות יהודיות, וזה כבר המקרה השני של מחלה באזור זה".

"מה עוד הם יכולים להגיד לי? בעלי מת", אמרה אחת הנשים מהשכונה בראיון לתקשורת המקומית, "נשארתי לבד עם שמונה ילדים". תושבים נוספים שהתראיינו סיפרו: "אנחנו מכירים עשרות אנשים שכולם חלו. כמה קורבנות עוד יהיה? מפעל כזה לא שייך למרכז העיר. אם הממשלה שלנו באמת כל כך מחויבת לאיכות הסביבה, איך ייתכן שהמפעל עדיין יכול לעשות את שלו כאן".

חלק מהקהל במחאה הגדולה ברחובות סביב המפעל.

שיא המאבק הגיע כאשר אלפי תושבי אנטוורפן, אנשים נשים וטף, יצאו למחאה נגד המפעל.

המחאה התקיימה ברחובות מרכזיים שבתוך השכונה החרדית בעיר, בהשתתפות עשרות רבני ודייני הקהילות החרדיות בעיר.

אל החרדים הצטרפו עוד ארגונים וקהילות, כאשר גם גורמים נוצריים ואפילו התנועה הירוקה בעיר - הצטרפו למאבק, ולקחו חלק פעיל במערכה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום