מחקר החיסון הרביעי: יעילותו מול האומיקרון נמוכה

"החיסון שהיה מאוד יעיל נגד הזנים הקודמים, יעיל פחות נגד זן האומיקרון" קבעה היום מובילת המחקר שמתקיים בימים אלה בבית החולים שיבא אודות יעילותו של החיסון הרביעי 

קובי ברקת | בריאות 17.1.2022 | 19:22

מחלקת קורונה בבית החולים שיבא צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

במקביל למבצע החיסונים הרביעי שנמצא בעיצומו, מתקיים מחקר ראשון מסוגו בעולם - הבוחן את השפעתו ובטיחותו של החיסון הרביעי בבית החולים שיבא. היום (שני) שיתפה מובילת המחקר, הפרופ' גילי רגב-יוחאי את הנתונים הראשוניים מהמחקר מהם עולה כי "יעילות החיסון הרביעי נגד זן האומיקרון נמוכה". 

לדברי, פרופ' רגב, מובילת המחקר, "החיסון, שהיה מאוד יעיל נגד הזנים הקודמים, יעיל פחות נגד זן האומיקרון". התוצאות הראשוניות מצביעות על עלייה משמעותית ברמות הנוגדנים, אבל רמת ההגנה הזאת יעילה רק באופן חלקי נגד זן האומיקרון".

במסגרת המחקר נבדק שיעור העלייה בנוגדנים לאחר מתן חיסון רביעי של שתי חברות שונות – פייזר או מודרנה, וזאת בהשוואה לקבוצת ביקורת. המטרות היו לבדוק את יעילות ובטיחות החיסונים וכן האם שילוב חיסונים של חברות שונות, ישפיע על קצב העלייה של הנוגדנים.

מהתוצאות הראשוניות עולה כי שבוע לאחר מתן מנה רביעית של מודרנה למחוסני שלוש מנות של פייזר, עלה שיעור הנוגדנים באופן דומה לזה שנמצא שבוע לאחר מתן המנה הרביעית של פייזר. עוד נמצא כי שבועיים לאחר מתן המנה הרביעית של פייזר, חלה עלייה נוספת בנוגדנים, מעט יותר מזו שנמדדה לאחר השבוע הראשון.

תוצאות נוספות מראות כי גם רמת הבטיחות של החיסון דומה - הן במקרה של מתן מנה רביעית של פייזר והן כאשר ניתנה מנה רביעית של מודרנה.

פרופ' רגב-יוחאי מסרה: "העלייה שנצפתה ברמת הנוגדנים הן לאחר מתן המנה הרביעית של מודרנה והן לאחר מתן המנה הרביעית של פייזר, גבוהה במעט מרמת השיא שנצפתה לאחר מתן מנת הבוסטר ה-מנה השלישית".

עם זאת, כפי שמסבירה פרופ' רגב-יוחאי, "לאור הנתונים על תחלואה באומיקרון בקרב עובדי שיבא המשתתפים במחקר הסרולוגיה הגדול, אנו מבינים שעל אף העלייה המשמעותית בנוגדנים לאחר החיסון הרביעי – ההגנה הזאת יעילה רק באופן חלקי נגד זן האומיקרון, שעמיד באופן יחסי לחיסון".

מחקר החיסון הרביעי נועד לבדוק את יעילות המנה הרביעית, ומבוסס על סרולוגיה וחיסוניות של קבוצת הנבדקים הגדולה בעולם (קוהורט שיבא), המונה ששת אלפים איש. במחקר משתתפים -כ-270 עובדי בריאות משיבא שקיבלו מנה רביעית – חלק של פייזר וחלק של מודרנה.

התוצאות השוו לאלה של עובדי שיבא, שלא קיבלו מנה רביעית בכלל. במקביל, עד כה, חוסנו במנה הרביעית למעלה מ-500 אלף בנ"א בישראל. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום