עיכוב העיתונאים: הסיכומים בין המפכ"ל לנשיא מועצת העיתונות

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי נועד בסוף השבוע שעבר עם נשיא מועצת העיתונות בישראל, שופט בית המשפט העליון בדימוס חנן מלצר וממלאת מקומו עורכת הדין אורנה לין | הפגישה נערכה בשל שני מקרים שהתרחשו לאחרונה שבהם שני עיתונאים עוכבו לחקירה | המפכ"ל אישר: כל עיכוב של עיתונאי, אם ידרש על פי תנאי הנוהל, יאושר מראש על ידי קצין בדרגת תת ניצב לפחות, כקבוע בנוהל

אבי גדלוביץ' | חדשות בארץ 17.1.2022 | 21:53

רנ"צ יעקב שבתאי צילום: פלאש 90

ברקע התקריות בין שוטרים לעיתונאים במהלך התקופה האחרונה, מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי נפגש ביום חמישי האחרון עם נשיא מועצת העיתונות בישראל, שופט בית המשפט העליון בדימוס חנן מלצר וממלאת מקומו עורכת הדין אורנה לין, וזאת לבקשתם. הפגישה התקיימה לאור שני מקרים שהתרחשו לאחרונה שבהם שני עיתונאים עוכבו לחקירה למרות שלטענתם נאמר לשוטרים כי הם עיתונאים.

נשיא מועצת העיתונות בישראל הודיע למפכ"ל כי אין מקום שהמשטרה תעכב או תעצור עיתונאים בעת שהם מבצעים את שליחותם העיתונאית ומזדהים כעיתונאים. בהקשר זה השופט מלצר הזכיר כי קיים נוהל בנושא שהוצע על ידי המשטרה וגם אושר בבג"צ.

המפכ"ל הודיע בשיחה כי יפעל להטמעת הנוהל הנוגע לפעילות העיתונאים בקרב כל השוטרים. המפכ"ל אף אישר כי מכאן ולהבא כל עיכוב של עיתונאי, אם ידרש על פי תנאי הנוהל, יאושר מראש על ידי קצין בדרגת תת ניצב לפחות, כקבוע בנוהל.

לצד זה, מפכ"ל המשטרה העלה לפני מלצר ולין שורה של הצעות לשיפור העבודה של העיתונאים בשטח בעתיד, מבלי שהדבר ייפגע בפעילות המשטרה, בחופש העיתונות ובנוהל, והכל בדגש על זירות פליליות ואירועי הפרות סדר.

בין היתר הציע המפכ"ל אמצעים שראוי להכניסם בעתיד - לשם זיהוי העיתונאים באמצעות אפוד זוהר ותעודת עיתונאי מסודרת ומאושרת על דש האפוד בזמן הסיקור בזירה.

המפכ"ל ציין כי המשטרה רואה חשיבות גדולה בעבודתם של העיתונאים והתקשורת בכלל במדינה דמוקרטית והדגיש כי בין משטרת ישראל לבין ארגוני העיתונאים קיימים קשרים רציפים על בסיס יום יומי. כל פנייה מצד נציגי הארגונים לדוברות המשטרה מטופלת ונבדקת בזמן אמת, אמר המפכ"ל.

מפכ"ל המשטרה פירט לפני מלצר ולין את הסכנות בהמצאות של עיתונאים בזירות המטופלות על ידי המשטרה ואת החובה של העיתונאים להשמע להוראות המשטרה בזירות השונות והבהיר כי גורמי המשטרה פועלים בשטח כדי לשמור בין היתר על שלומם של העיתונאים.

בהודעה משותפת למשטרה ומועצת העיתונות נמסר כי מלצר ולין הודו למפכ"ל על הפגישה וביקשו שלא רק שהמשטרה תקפיד על הפעלת הנוהל, אלא גם תסייע בשמירת שלומם של העיתונאים מפני התנפלויות של גורמים שונים לא משטרתיים בשטח.

כמו כן הוסכם שהצדדים יבחנו יחד את ההצעות שהועלו על ידי המפכ"ל וימשיכו לקיים מפגשים לטובת כלל הציבור מתוך רצון לחזק את הקשר בין כלל העיתונאים לבין משטרת ישראל כדי לטייב את עבודתו של כל גורם משני הצדדים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום