מסעדה כשרה הותקפה בלינץ' של ביקורות רעות באינטרנט

מסעדה כשרה בניו ג'רזי הורדה בדירוג שביעות הרצון בגוגל, בגין תגובות רבות נגדה שכתבו פרו פלסטינים, מהלך שגרם מטבע הדברים לירידה בלקוחות ופגיעה בשמה הטוב. הבעלים יעקב גולדברג: "בחיים האמיתיים, אם אתה מותקף, אתה מתקשר למשטרה שמגיבה, אבל אם אתה מותקף באינטרנט, כלום לא קורה"

יענקי פרבר | חדשות בעולם 21.1.2022 | 08:44

מסעדת יאללה צילום: ארגון Stop Antisemitism

ביקורות על מסעדות באינטרנט הן זירת קרב של פעילים אנטי-ישראלים שתקפו לאחרונה מסעדה כשרה בניו ג'רזי עם שלל הערות אנטישמיות, כולל הטענה שהאוכל המוגש "נגנב".

המסעדה הכשרה 'יאללה' שממוקמת בטיאנק שבניו ג'רזי בארה"ב, אליה מגיעים לקוחות מהקהילה היהודית של צפון ניו ג'רזי, והשם "יאללה" משך תשומת לב מקוונת, אם כי לא בצורה טובה.

בעלי 'יאללה', יעקב גולדברג, ישראלי במקור, סיפר כי במהלך השנים האחרונות, הוא זכה למספר ביקורות חד פעמיות מאנשים שטענו: "גנבתי להם את האדמה, גנבתי את השם, גנבתי את האוכל. זה לא קשור לשום דבר כאן, זה מגוחך".

רוב הזמן, גולדברג פשוט מסמן את הביקורות בגוגל ומבקש להסיר אותן. "לפעמים זה ברור שזה דברי שטנה, וזה יורד, אבל אם זה קשור לאוכל, כמו "מצאתי שערה באוכל שלי", למרות שמישהו מדמשק מפרסם את זה, וברור שהוא מעולם לא היה במסעדה שלי, המחשב לא מוריד את זה".

לאחרונה פורסם בטיק טוק סרטון על ידי אישה שטענה כי "אז המסעדה הישראלית הזו בטיאנק, ניו ג'רזי, מפרסמת באופן שקרי אוכל פלסטיני, מזרח תיכוני. כך נראה התפריט שלהם, פלאפל ושווארמה. אה לא. אז אנחנו הפלסטינים צריכים לעשות את העבודה, הם התעסקו עם האנשים הלא נכונים, שחררו את פלסטין".

מסעדת יאללה. צילום: ארגון Stop Antisemitism

תוך שעות, דירוג 4.6 הכוכבים של 'יאללה' (מתוך מקסימום של חמישה כוכבים) ירד מתחת ל-3.9 ואז אף ירד עד ל-2.8. רשימות הביקורות התמלאו לפתע בהערות כמו: "אוכל פלסטיני גנוב, ניכוס תרבותי במיטבו, מקום רע אל תלך לשם ותבזבז את כספך, אף אחד מהאוכל שם הוא ישראלי, המקום הזה הוא זבל לחלוטין ולאוכל שלהם אין טעם, ועדיין הם מוכרים במחיר מופקע, הם גונבים את המחשבות והאדמות ומגישים לך מנות בצלחת".

ליאורה רז, מנכ"לית ארגון Stop Antisemitism, הנלחם באנטישמיות, אמרה כי "להתמקד במסעדה כשרה בניו ג'רזי ולהטיל עליה אחריות לסכסוך פוליטי עולמי זה ללא ספק אנטישמיות, במקום להשתתף במסעות הטרדה ממוקדים נגד בעלי עסקים יהודים חפים מפשע, היינו מעדיפים לראות צעירים פלסטינים משתתפים ביוזמות שלום ונורמליזציה שיעזרו ליהודים וערבים כאחד", אמרה.

גולדברג סיפר כי באותו לילה פורסמו לפחות 300 ביקורות בעלות כוכב אחד, שחלקן כללו גם דגלי פלסטין והמילים "שחררו את פלסטין".

"בחיים האמיתיים, אם אתה מותקף, אתה מתקשר למשטרה שמגיבה, אבל אם אתה מותקף באינטרנט, כלום, כלום, כלום לא קורה, ילד בן 5 יכול להסתכל על הביקורות האלה ולגלות שהן מזויפות, ובכל זאת גוגל חברה של מיליארדי דולרים לא יכולה לסמן משהו כזה כזיוף, זה פשוט די מדהים" הוא אומר בתסכול.

למרות שמספר הביקורות האנטישמיות והאנטי-ישראליות היה בעייתי, מה שקרה אחר כך, אמר גולדברג, היה מרגש. כמה קבוצות יהודיות ופרו-ישראליות, כולל ארגונה של ליאורה רז, StopAntiSemitism, התגייסו כדי להתמודד עם הביקורות השליליות שעזרו להחזיר את הדירוג של "יאללה' למקום בו הוא היה לפני ההתנכלות המכוונת.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום