ברגע האחרון: נמנעה פגיעה בפיצוי משפחות הנספים באסון מירון

המדינה אישרה פיצוי של חצי מיליון ש"ח לכל משפחה, אך אז התברר כי הפיצוי מסווג כהכנסה והמשפחות יפסידו בשל כך קצבאות המגיעות להם על פי דין מהביטוח הלאומי • יוזם חוק הפיצויים, ח"כ יעקב אשר התערב – ושר המשפטים הוסיף סעיף שעשוי לפתור את הבעיה

ארי קלמן | חדשות בארץ 23.1.2022 | 18:02

משפחות הרוגי מירון בכותל המערבי צילום: הקרן למורשת הכותל

שרי הממשלה אישרו היום (ראשון) בישיבתם השבועית את מתווה הפיצויים למשפחות הנספים באסון הנוראי בעת הילולת הרשב"י, בל"ג בעומר האחרון, כשברגע האחרון, נמנעה פגיעה משמעותית באותן משפחות, שהייתה עלולה לקרות באופן אבסורדי, דווקא באמצעות קבלת הפיצויים.

אמש חשף גד ליאור ב'ויינט' כי המתווה למעשה ישלול שורה של זכויות אחרות ממשפחות הנספים. לפי הדיווח, הפיצוי, המהווה כמקדמה עד לסיום ההליכים המשפטיים, ייחשב כהכנסה לפי חוק הביטוח הלאומי, מה שאומר כי קצבאות הביטוח הלאומי עלולות להישלל מהמשפחות שיקבלו את הפיצוי, זאת לאחר שלא יעמדו בתנאי קבלת הקצבה שכן הן יירשמו בטעות כבעלות הכנסה גבוהה.

כך, כל משפחה שתקבל את הפיצוי, לא תוכל לקבל קצבאות אחרות המשולמות לפי רמת הכנסה, בהן הבטחת הכנסה, קצבת נכות ועוד. עבור חלק מהמשפחות, מדובר בהפסד כספי ניכר. נוצר בכך מצב אבסורדי, כי הפיצוי לאותן משפחות שאיבדו את יקיריהן באסון הנוראי, עלול לגרום קיזוז בהכנסותיהן החודשיות לאחר שלא יוכלו לקבל את הקצבאות המגיעות להן מביטוח לאומי.

מי שיזם ודחף לאורך כל הדרך את הפיצויים למשפחות נפגעי אסון מירון, ח"כ יעקב אשר, שוחח הבוקר עם שר המשפטים גדעון סער, ודרש לתקן את המתווה ולדאוג לכך שהפיצוי לא יבוא על חשבון קצבאות אחרות שמקבלות המשפחות מהביטוח הלאומי.

לדברי אשר, "יש לוודא בנוסח החלטת הממשלה שהפיצוי למשפחות נפגעי אסון מירון לא יבוא על חשבון קצבאות ביטוח לאומי המגיעות להן על פי חוק. כמו כן, יש לגבש בהקדם פיצויים לפצועים ולמי שמתמודדים עם פוסט טראומה ומצוקות נפשיות כתוצאה מהאסון", וזאת בשל העובדה כי המתווה הנוכחי מתייחס רק למשפחות ההרוגים.

בעקבות השיחה של אשר עם סער, הוחלט במשרד המשפטים להוסיף למתווה הפיצויים למשפחות את הסעיף הבא: "הצוות יבחן את המועד שבו ישולם התשלום ואופן תשלומו בהתחשב בהטבות ובגמלאות שהמשפחות מקבלות כיום מן המדינה". כך, עשויה להימנע הפגיעה במשפחות הנספים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום