הנדל וכהנא משלמים את מחיר הפטרונות / שניאור ובר

כהנא והנדל ניצלו את הסיטואציה הפוליטית המורכבת לשם השגת מטרותיהם המפוקפקות והפגינו פטרונות אינסופית כלפי הציבור החרדי שראה בעיניים כלות כיצד כל חומות הקדושה סופגות פגיעה בזו אחר זו | עורך 'מרכז העניינים' שניאור ובר נפרד מכהנא והנדל שמחפשים בית פוליטי חדש

שניאור ובר | תקשורת 13.7.2022 | 13:32

יועז הנדל//מתן כהנא | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

היה זה מחזה מביש ומעורר קבס. בראש השולחן ישב שר התקשורת יועז הנדל, וסביבו כמה מגדולי ישראל, אדמו"רים וראשי ישיבות נשואי פנים, מנהיגים לרבבות ואלפים, שהטריחו עצמם לעלות אל לשכתו בכדי לדבר על ליבו אודות נושא שכאב להם.

הנדל, שצמח בערוגות הציונות הדתית ושמע דבר או שניים על החובה לחלוק כבוד לתורה ולרבנים, בחר להופיע במפגש ללא כיפה. וזה לא במקרה. לאורך המפגש, הקפיד הנדל להפגין בוז כלפי האדמו"רים והרבנים והתייחס אליהם בזלזול מוחלט.

ואם לא היה די בכך, הגדיל הנדל לעשות והטיף בפני גדולי הדור את משנתו העקומה, מתוך תחושת פטרונות והתנשאות מקוממת ומרתיחה. בלי מינימום של כבוד לגדולי הרבנים שהקיפו אותו. "אני מרגיש שאני העגלה המלאה לגמרי", הטיח הנדל ברבנים ובאדמו"רים. "אני דואג לילדי לא פחות מכפי שאתם דואגים", התריס בזלזול.

שר התקשורת לא הסתפק בעלבונות האמורים, וביקש לחדד את ההשפלה ולהעצים את הביזיון בכך שהצהיר בפני מרנן ורבנן: "אנחנו לא בגולה אלא בארץ ישראל ולכן המדינה מחליטה ולא המגזר".

מדוע נזכרתי באירוע המכונן הזה? ובכן, מתברר כי למוצר אותו ניסה הנדל למכור, אין קליינטים. העגלה המלאה התרוקנה מתוכן וממצביעים. בניגוד לדברי הרהב שנהג להשמיע חדשים לבקרים, למרות הביטחון ששידר בהתנהלותו הדורסנית, מסתבר כי הנדל מייצג רק את עצמו, וגם זה בקושי.

מפלגת 'תקווה חדשה' בה היה חבר, התחילה במגעים לקראת הרכבת הרשימה לכנסת הבאה והסירה את יועז הנדל, המחנך הלאומי מרשימתה. הצהרת הכוונות באה, כאשר שרי תקווה חדשה התכנסו ללא הנדל לישיבה על ההסכם המתגבש עם גנץ וסגרו רשימה משותפת.

ההודעה שתקווה חדשה פלטה את הנדל משורותיה, מצטרפת לדיווחים ולהערכות הגוברות, לפיהן גם השר לענייני דת מתן כהנא, אשר לא פספס הזדמנויות לפגוע במערכות הדת בישראל, עשוי בסבירות גבוהה למצוא את עצמו מחוץ למערכת הפוליטית.

אלה בשורות נהדרות עבור מי שדת ישראל יקרה בעיניו, וזאת משום שהשניים, כהנא והנדל, עשו מעשה זמרי וביקשו שכר כפנחס. הם מסמלים את הניסיון הלא מוצלח לכרסם בחומות הדת בישראל מבפנים, בבחינת 'מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו'.

בשם הכיפה הסרוגה שלראשם, ביקשו הנדל וכהנא לחנך את הציבור החרדי, הדתי והמסורתי מחדש, בהתאם להשקפת עולמם, מתוך תחושת פטרונות מתריסה וגילויי התנשאות בלתי נסבלים. הם ביקשו לקבוע עבורנו את דרך החיים ובסייעתא דשמיא נכשלו.

הבעיה בשניהם איננה במעשים גרידא. בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו ולצערנו כבר התרגלנו למבקשי רעתנו שקמים אחת לתקופה ומנסים לשבור ולהרוס. אלא שכהנא והנדל ביקשו לעשות מעשה זמרי ולבקש שכר כפנחס. הם הרחיקו לכת בצעדים שעשו ובבוז שרחשו כלפי גדולי ישראל אשר לא חסו על כבודם ופעלו בכל דרך לעצור את מזימותיהם.

בעיניהם, הם יודעים הכי טוב עבור כולנו כיצד צריך להיראות צביונה היהודי של המדינה ואין להם כל צורך להיוועץ ברבנים וגדולי תורה בנושאים שהם ציפור הנפש של העם היהודי. נראה היה כי הם מוכנים למכור הכל למען יוקרתם האישית וקידום הרפורמות המסוכנות.

כהנא והנדל ניצלו את הסיטואציה הפוליטית המורכבת לשם השגת מטרותיהם המפוקפקות והפגינו פטרונות אינסופית כלפי הציבור החרדי כמו גם הדתי והמסורתי, שראו בעיניים כלות כיצד כל חומות הקדושה סופגות פגיעה בזו אחר זו. אלא ששוב התחוור כי התורה הקדושה תובעת את עלבונה והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום