עיתונאי השמאל נגד ההסכם עם לבנון: "טמטום שאין דוגמתו"

עיתונאי 'הארץ' ניר גונטז' הפתיע כשצייץ שרשור ארוך בו תקף את הסכם הגז עם לבנון שמקדם רה"מ לפיד ואמר כי "אין לישראל דחיפות לחתום על הסכם גבול ימי עם לבנון". הוא הסביר כי הסכם כזה לא יעצור את חיזבאללה מלתקוף את ישראל כשיחליט. חיזבאללה בכוח הנשק שולט גם בבנקאות הלבנונית. להניח לפתחו, בהסכם היינו בהסכמה מיליארדים - זה טמטום שאין דוגמתו"

מאיר גלבוע | תקשורת 11.10.2022 | 16:45

תומכי חיזבאללה | צילום: Abed Rahim Khatib/Flash 90

הסערה סביב הסכם הגבול הימי עם לבנון שוב הדגיש את שני המחנות בישראל: מחנה הימין, תומכי נתניהו שמתנגד להסכם ורואה בו כניעה לארגון הטרור חיזבאללה, מול מחנה השמאל, מתנגדי נתניהו, שמצדד בהסכם ורואה בו מהלך שימנע הסלמה בצפון. מי שהפתיע עם דעה יוצאת דופן הוא כתב 'הארץ' ניר גונטז' איש שמאל קיצוני שדווקא בחר לתקוף את ההסכם של לפיד.

"אין עוררין (גם לא בלבנון) שכריש נמצא במים הכלכליים הישראליים, הוא כותב. לדבריו, "חיזבאללה שיחק בראש של ראשי מערכת הבטחון כששלח רחפנים לאסדה". כתב הארץ טוען כי "אין לישראל דחיפות לחתום על הסכם גבול ימי עם לבנון".

הוא מסביר כי "ישראל אומרת שטוב שתהיה אסדה ללבנונים שכן אז חיזבאללה יזהר מלפגוע בכריש". לדבריו זה כלל לא נכון כיוון ש"ישראל לעולם לא תפציץ מתקן קידוח של חברה צרפתית" ולכן ההסכם לא באמת יצור הרתעה הדדית.

"חתימה על הסכם על גבול ימי עם לבנון לא תמנע מחיזבאללה שום פעולה מול ישראל, ולא תעצור את התחמשותו. במלחמת לבנון השלישית אם תפרוץ, חיזבאללה לא יימנע מלתקוף את כריש בזכות ההסכם הנ"ל".

כתב 'הארץ' מזהיר כי "אם היועמ"שית תאשר לממשלה לחתום על ההסכם בימים אלו, נסראללה יוכל להסיק מכך, שהיא קיבלה דוחות שממנה למדה שישראל חוששת מחיזבאללה, ועוד איך חוששת".

גונטז' גם מזכיר כי "העובדה שלבנון וישראל יחתמו על הסכם, היא לא נורמליזציה ולא נעליים. זה פשוט אומר שהאמריקאים כפו זאת על שתי המדינות, לטובת האינטרס שלהם".

העיתונאי מצביע על הסתייגות נוספת שלו מההסכם ומסביר כי "אין ולא יכול להיות הסכם בין לבנון לישראל, שימנע מהחברה הצרפתית למכור בהמשך את האחזקות שלה במאגר הלבנוני ובאסדה (לכשתקום) לחברה אחרת. מה תעשה ישראל, אם האסדה תימכר לחברה רוסית או אירנית, והחברה החדשה תחליט שהיא לא מעבירה לישראל תמלוגים?"

הוא מציין כי "ה"רק ביבי", וה"רק לא ביבי", דפקו כאן את שיקול הדעת של כולם".

לסיכום הוא כותב: "חיזבאללה הוא לא ארגון צבאי, הוא גם, ואולי בעיקר, חלפן ומלבין הכספים של אירן. בימים האחרונים של מלחמת לבנון השנייה ישראל הפציצה בונקרים מלאים במיליוני שטרות דולרים. כן - ישראל סיכנה טייסים כדי להשמיד כסף. חיזבאללה בכוח הנשק שולט גם בבנקאות הלבנונית. להניח לפתחו, בהסכם היינו בהסכמה מיליארדים - זה טמטום שאין דוגמתו"

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום