הסקר קבע: אלו העיתונאים האמינים בישראל

יאיר שרקי, עמית סגל ואילה חסון נחשבים לעיתונאים המוכרים והאמינים ביותר בישראל, כך עולה מנתוני "סקר העיתונאים הגדול" של מכון 'מאגר מוחות' ואתר 'פרספקטיבה' | כלי התקשורת האמין ביותר הוא 'כאן 11', היחיד שזכה לאמון של יותר ממחצית המשיבים

חזקי ניימן | תקשורת 19.10.2022 | 17:07

יאיר לפיד בראיון לעמית סגל | צילום: מתוך הטוויטר של סגל

אתר 'פרספקטיבה' ומכון הסקרים 'מאגר מוחות' בניהולו של פרופ' יצחק כ"ץ, מפרסמים היום את "סקר העיתונאים הגדול": מי העיתונאי הנחשב לאמין ביותר בישראל, ומי הכי פחות אמין? ומה לגבי ערוצי הטלוויזיה והעיתונים? ומה הן, לדעת הציבור, הסיבות העיקריות המקשות עליו להאמין לתקשורת הישראלית?

הסקר נערך בקרב 1,013 משיבים, המהווים מדגם אקראי ומייצג של הציבור הישראלי הבוגר (גילאי 18 ומעלה). טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים הינה פלוס/מינוס 3.1%, ברמת ביטחון של 95%. כאן נביא את עיקרי הממצאים. בסוף המאמר תוכלו לקרוא את הסקר המלא, כולל הניסוח של השאלות, כלל הממצאים ופילוח של הנתונים לפי גורמים שונים.

ראשית כל נשאלו המשיבים מי הם העיתונאים הכי אמינים והכי פחות אמינים בעיניהם של הישראלים. הנשאלים בסקר היו יכולים לבחור מתוך רשימת שמות של 20 עיתונאים מהמוכרים, המובילים והמשפיעים ביותר בישראל, מכלל כלי התקשורת העיקריים בארץ.

אלה השמות ברשימה: אראל סג"ל; עמית סגל; חגי סגל; איילה חסון; קלמן ליבסקינד; יאיר שרקי; ינון מגל; אבישי בן חיים; יעקב ברדוגו; שרון גל; אמנון אברמוביץ'; רביב דרוקר; אילנה דיין; נחום ברנע; נדב איל; אביעד גליקמן; ברק רביד; בן כספית; מוטי גילת; ויוסי ורטר.

העיתונאי הנתפס כאמין ביותר בישראל: יאיר שרקי, הכי פחות אמין – יוסי ורטר

שלושת העיתונאים המוכרים ביותר בישראל, הם עמית סגל (רק 12% מהנשאלים לא הכירו אותו), איילה חסון ואילנה דיין (רק 15% לא הכירו כל אחת מהן). 

אך השאלה המעניינת ביותר היא, ללא ספק, אילו עיתונאים נחשבים לאמינים ביותר. ובכן, לדעת הציבור, יאיר שרקי מערוץ 12 הוא העיתונאי האמין ביותר בישראל – 66% מהנשאלים אמרו כי הוא עיתונאי אמין, יותר מכל שם אחר ששאלנו לגביו. במקום השני ניצב חברו לערוץ, עמית סגל, ש-64% מהציבור חושב שהוא אמין. במקומות השלישי, הרביעי והחמישי נמצאים איילה חסון (56%), אילנה דיין (54%) ונחום ברנע (52%).

העיתונאי הנתפס כהכי פחות אמין בישראל הוא יוסי ורטר מ'הארץ' – רק 32% מהנשאלים ראו בו עיתונאי אמין. אחריו ניצבים מוטי גילת (37%) ואביעד גליקמן (38%). מיד אחריהם ברק רביד ויעקב ברדוגו, עם 40% לכל אחד.

מדובר בנתונים מפתיעים (או שלא) מאחר ורוב העיתונאים המוכרים/האמינים הם אנשים המזוהים בעיקר עם דעות הימין אך בעוד ה"תקשורת" נתפסת כ'שמאלנית'.

עיתונים וערוצי טלוויזיה: כאן 11 וידיעות אחרונות בראש, ערוץ 13 ומעריב בתחתית

בנוסף נשאלו המשיבים בסקר מה חושב הציבור הישראלי על אמינות ערוצי החדשות בטלוויזיה והעיתונים המרכזיים בישראל. השאלה בתחום הטלוויזיה הופנתה לגבי ערוצים 11, 12, 13 ו-14. ערוץ 11 הוא ערוץ החדשות האמין ביותר בעיני הישראלים, ש- 56% הכתירו אותו כאמין. אחריו באים ערוץ 14 (40% מהציבור רואים בו ערוץ אמין), ערוץ 12 (35%) וערוץ 13 (34%).

בתחום העיתונים התבקשו המשיבים לתת את דעתם על 'ידיעות אחרונות', 'ישראל היום', 'הארץ', 'מקור ראשון' ו'מעריב'. מסתבר כי 'ידיעות האחרונות' נתפס בעיתון האמין ביותר בישראל – 36% מהנשאלים אמרו כי מדובר בעיתון אמין. 'ישראל היום' נמצא במקום השני עם 34% ולאחריו 'הארץ' ו'מקור ראשון' עם 30% לכל אחד. העיתון הנתפס כהכי פחות אמין בישראל הוא 'מעריב' – רק 23% מהציבור רואים בו עיתון אמין.

נקודה בולטת אחת עולה מהמספרים האלה: הציבור הישראלי כמעט ואינו מאמין לכלי התקשורת שאמורים לשרת אותו. למעשה, מבין הגופים ששאלנו לגביהם, כאן 11 הוא כלי התקשורת היחיד שלמעלה מחצי מהציבור סבור כי הוא אמין – ולא הרבה יותר ממחצית מהציבור. שאר הערוצים והעיתונים מקבלים ציונים גרועים בהרבה.

הסיבה המרכזית לחוסר האמון – "עמדות פוליטיות של עיתונאים"

המשיבים לסקר נשאלו שאלה נוספת: מהי לדעתם הסיבה לרמת האמון הכה נמוכה בתקשורת הישראלית. הגורם המוביל, בפער גדול, הוא "עמדות פוליטיות של העיתונאים" – 37% מהנשאלים סבורים כי זו הסיבה לחוסר האמון. גורמים נוספים ששאלנו לגביהם היו דיווחים לא נכונים (15%), הסתה נגד התקשורת והעיתונאים (15%), ואינטרסים כספיים (12%).

משמע, הסיבה המרכזית לחוסר האמון בתקשורת הישראלית ב-2022 היא שהציבור סבור שהעיתונאים נותנים לדעות שלהם להשתלט על הדיווח, הפרשנות והשיח הציבורי.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום