התקשורת הישראלית נפלה בפח: ידיעה שפורסמה התגלתה כפייק

אתר אמריקאי פרסם ידיעה ממנה השתמע כי הנשיא ביידן מתכנן לחזור בו מההכרה האמריקנית ברמת הגולן כשטח בריבונות ישראלית | היו שמיהרו לשגר הודעות למה שהתברר אח"כ כהודעה בלתי אמינה בעליל | מביך

יענקי פרבר | תקשורת 25.6.2021 | 17:38

הצד הסורי של רמת הגולן צילום: דוד כהן, פלאש90

אתמול פורסמה ידיעה באתר Washington Free Beacon על כך שממשל ביידן מתכנן לחזור בו מהכרה רשמית של ארה"ב ברמת הגולן כשטח בבעלות ישראלית, שטח בו הכיר הנשיא לשעבר טראמפ כחלק מהריבונות הישראלית. כלי תקשורת ישראליים פרסמו את הידיעה ועוררו סערה.

גולשים רבים לעגו לראש הממשלה בנט כי האמריקאים מתכננים להסיר את ההכרה, שר החוץ יאיר לפיד הגיב על כך, גם ח"כ עמיחי שיקלי הגיב, כולל השר לביטחון פנים עומר בר לב, אך מסתבר כי הידיעה לא נכונה, האתר שפרסם את הדברים, הוא אתר מוכר בארה"ב כאתר לא הכי אמין, באתר נכתב כי "גורם מטעם משרד החוץ בוושינגטון הגיב על הנושא, ואמר כי השטח אינו שייך לאף אחד והשליטה יכולה להשתנות בהתאם לדינמיקה המשתנה של האזור". אך הדבר הזה פורסם לפני חודשיים, ואף אחד לא טרח בכלל לבדוק זאת.

האתר ציטט גורם במשרד החוץ האמריקני, כי "כל עוד בשאר אל-אסד נמצא בשלטון בסוריה, כל עוד איראן נוכחת בסוריה, או כל עוד ישנם קבוצות מיליציות הנתמכות על ידי איראן, משטר אסד עצמו - וכל אלה מהווים איום ביטחוני משמעותי על ישראל, ולכן השליטה בגולן נותרה בעלת חשיבות אמיתית לביטחון ישראל".

עוד נכתב באתר כציטוט של שר החוץ האמריקאי לשעבר מייק פומפאו, "הצעת משרד החוץ שאם אסד ייפול והאיראנים יעזבו את סוריה, יש לתת את רמת הגולן לסוריה, קורא לא נכון את ההיסטוריה וקורא לא נכון את צרכיה הביטחוניים הנצחיים של מדינת ישראל", צוטט פומפאו.

לאחר שעוד כמה כלי תקשורת יהודיים בשפה האנגלית פרסמו את הידיעה כי "ממשל ביידן החליט למשוך את ההכרה בריבונות הישראלית בגולן" וזאת מבלי לקרוא את כל הכתבה באתר שפרסם זאת לראשונה, וכך בחוסר אחריות עם רמת אנגלית ירודה, כתבים ישראלים העתיקו את הידיעה וקמה סערה גדולה.

מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה כי "הדיווחים לגבי רמת הגולן לא נכונים, ושום דבר לא השתנה".

שר החוץ יאיר לפיד כתב: "רמת הגולן היא נכס אסטרטגי וחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל הריבונית, ארה״ב הכירה בריבונותנו על רמת הגולן ובחשיבותה האסטרטגית לביטחון ישראל".

"מי שמפיץ שמועות על ביטול ההכרה הזו פוגע בביטחון, פוגע בהכרזת הריבונות ומוכן (לא בפעם הראשונה) לגרום נזק ממשי למדינת ישראל ‏ולסכן את ביטחונה ואת יחסיה עם ארה״ב, רק כדי לפגוע בממשלה החדשה", תקף.

גם השר לביטחון פנים עמר בר לב הגיב לדיווח: "‏רמת הגולן לא הייתה יותר ישראלית בגלל החלטת טראמפ - והיא לא תהיה פחות ישראלית אם תתבטל ההחלטה עכשיו".

"רמת הגולן היא חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל והממשלה הנוכחית אף התחייבה להרחיב ולפתח משמעותית את ההתיישבות בה. כל ניסיון לערער על אחיזתנו שם מטעמים פוליטיים ובעזרת הפצת פייק ניוז נדון לכישלון", צייצה שרת הפנים איילת שקד.

הבוקר כתב ח"כ עמיחי שיקלי בציניות: "אני מבקש לברך את שר החוץ ורה״מ החליפי יאיר לפיד על שורה של הישגים פורצי דרך כבר בשבוע הראשון לכהונתו: ביטול ההכרה האמריקאית ברמת הגולן, מעבר למדיניות אפס הפתעות מול ארה"ב וגינוי תקדימי מסוכן כנגד סין. יש במה להתגאות".

לאחר שהתברר כי הדיווח פייק, כתב שיקלי: "‏דיווחי החדשות בנושא מעמדה של רמת הגולן התבררו כלא מדויקים. מצורפת הבהרת מחלקת המדינה האמריקאית. שבת שלום".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום