'הארץ' מול 'ידיעות אחרונות': מי אחראי למחדל?

בצה"ל אסרו על קבלנים לשלוח נהגים ערבים אזרחי ישראל לבסיסי צבא בזמן סבב הלחימה האחרון ברצועת עזה, כך שנכפה עליהם להיעדר מעבודתם. כך דווח ב'הארץ', זאת בניגוד לדיווח של יוסי יהושוע ב'ידיעות אחרונות' שנהגים ערבים סירבו להגיע לעבודה בעקבות העימותים בערים המעורבות בימי ההסלמה. לדברי גורם ביטחוני, פרסום ההאשמות כלפי הנהגים הערבים היה "תרגיל יח"צני"

יוסי שטארק | תקשורת 25.7.2021 | 19:12

עם כפפות ומסכות מפני הקורונה צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

בצה"ל אסרו על קבלנים לשלוח נהגים ערבים אזרחי ישראל לבסיסי צבא בזמן סבב הלחימה האחרון ברצועת עזה, כך שנכפה עליהם להיעדר מעבודתם. כך דווח ב'הארץ', זאת בניגוד לדיווח של יוסי יהושוע ב'ידיעות אחרונות' שנהגים ערבים סירבו להגיע לעבודה בעקבות העימותים בערים המעורבות בימי ההסלמה.

על פי מקורות המעורים בנושא וצוטטו ב'הארץ', בצבא אפשרו את פרסום הטענות הללו ב'ידיעות אחרונות' מסיבות הקשורות למאבקים תקציביים שהוא מנהל מול משרד האוצר, אך למעשה, קבלנים שהוזמנו לבצע עבודות תובלה עבור הצבא בימיו הראשונים של המבצע סיפרו כי הופתעו לנוכח ההנחיה הגורפת שאסרה כניסת נהגים ערבים לבסיסים. לדבריהם, הם התריעו בפני נציגי צה"ל ומשרד הביטחון כי יתקשו לספק את השירותים הנדרשים מהם לנוכח ההנחיה. הם הזהירו כי מדובר בהנחיה מפלה המונעת עבודה מהנהגים, שכמה מהם אף שירתו בצה"ל, והוסיפו כי היא גם מנוגדת לתנאי המכרזים שעליהם חתומים הקבלנים.

הדיווח ב'הארץ' מגיע כשבועיים אחרי הדיווח ב'ידיעות אחרונות' על כך ש"מאות נהגי משאיות ערבים לא התייצבו לעבודתם במבצע שומר החומות על רקע ההתפרעויות". תחת הכותרת "הנהגים הערבים לא הגיעו: הנתונים שמדאיגים את צה"ל" דווח כי רק כ–40 מתוך כ–500 נהגים התייצבו לעבודה בזמן המבצע. בידיעה צוטטו מקורות שתיארו "פגיעה חמורה ביכולת המבצעית" של הצבא בעקבות היעדרות הנהגים, והוסיפו כי היא שיבשה "מבצע הונאה" להשמדת מנהרות של חמאס.

אלא שמקור ביטחוני, שמצוטט ב'הארץ', מתאר תמונה אחרת: "הייתה הנחיה מטעם חמ"ל המבצעים באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, איסור כניסה גורף של בני מיעוטים לתוך הבסיסים.

לדבריו, פרסום ההאשמות כלפי הנהגים הערבים היה "תרגיל יח"צני. זה נעשה על גבם של הערבים ונועד כדי לקבל עוד תקציב לנהגים ומשאיות".

עוד דווח כי רבים מהקבלנים התקוממו בימים האחרונים לנוכח הפרסומים בהם נהגים הואשמו בהיעדרות מסיבות פוליטיות. "נהג משאית שמוביל כל יום סחורות, עפר, חצץ או כלים כבדים — לא מעניין אותו מה הוא מוביל ולאן", אמר אחד הקבלנים. "אין נהג אחד שסירב לעבוד בימי המבצע מהסיבות שפורסמו, ובצה"ל ידעו את זה ושתקו. נתנו לכל העולם להכפיש נהגים שעובדים קשה כדי להביא פרנסה הביתה. זה פשוט אירוע שלא מכבד את צה"ל".

בדובר צה"ל סירבו להתייחס לפרסומים הקודמים בנושא. ראש אגף הלוגיסטיקה, האלוף איציק תורג'מן, צפוי להציג תחקיר בנושא לרמטכ"ל אביב כוכבי. בשבוע שעבר דרש חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס) מיו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) לקדם דיון דחוף בנושא, וטען כי "בשל אי־התייצבות הנהגים שובש מבצע קרקעי של צה"ל שהיה אמור להיות חלק ממבצע הונאה. בעקבות זאת מבצע ההונאה נכשל".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במסגרת תחקור מבצע 'שומר החומות' הנחה הרמטכ"ל על הקמת צוותי תחקור במגוון נושאים. התחקירים המעמיקים שבוצעו בחודשים האחרונים יוצגו בשבוע הבא לפורום המטה הכללי ויסוכמו ע"י הרמטכ"ל. בסיום התחקור ייושמו הלקחים הנלמדים. צה"ל לא יתייחס לממצאי התחקיר עד הצגתו".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום