הצצה מרתקת: המשפחה החרדית והתלות בקווי המידע

תיעוד בערוץ 12 מסביב לשעון: ממערך הלמידה מרחוק ועד לשמירת קשר משפחתי, מעדכונים קהילתיים ועד בירור לו"ז של התחבורה הציבורית - המשפחה החרדית שנמנעת משימוש באינטרנט, תלויה באופן תמידי במערכות הטלפוניות שמהוות את החלופה הכשרה לתכנים הנחוצים. כל זה עומד כעת על כף המאזניים עם החלטתו של שר התקשורת יועז הנדל לבחון את ביטול הקש"ג

אברמי פרלשטיין | תקשורת 3.1.2022 | 23:29

חרדי משוחח בטלפון. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

"איך מסתדרים בלי טלפון חכם ב-2021", תחת כותרת זו פרסם העיתונאי יאיר שרקי במהדורה המרכזית של ערוץ 12 כתבה מקיפה, שמעניקה הצצה לחיים החרדיים נטולי האינטרנט והחלופות המקוריות שמצאו במגזר כדי לאפשר קיום חיים תקינים בעולם המודרני.

לצד הסיפור המרתק, מסתבר שחלק גדול מהחלופות שהחברה החרדית אימצה, כדי לאפשר את הניתוק מהאינטרנט - עומדות תחת איום סגירה, בשל כוונתו המסתמנת של שר התקשורת יועז הנדל לבטל את דמי הקש"ג, מה שיחסל את כל ענף קווי המידע הטלפוניים.

צוות הצילום של הערוץ נכנס באופן חריג לתוך ביתה של משפחה חרדית, תיעד מקרוב את החיים המקבילים ללא אינטרנט ואת השימוש הנרחב שעושה החברה החרדית במערכות הטלפוניות, באמצעות הטלפון הכשר, כאלטרנטיבה שמצליחה לספק את החוסרים שנוצרים כתוצאה מהריחוק שגזרה על עצמה מהרשת האינטרנטית, הטלפונים החכמים והקדמה הטכנולוגית בכלל.

בכתבה ניתן לראות את החיבור היומיומי האינטנסיבי של המגזר למערכות הטלפוניות. כך למשל מערך הלמידה מרחוק שתלמידי ישראל הסתגלו אליו באמצעות הזום בגלי הקורונה הראשונים והסגרים שנלוו אליהם, כאשר תלמידי מוסדות החינוך החרדי אינם יכולים להשתמש באופציה הרווחת בשל היעדרו של הזום מבתיהם, במקרה הזה הושתת המערך החרדי ללמידה מרחוק על הקווים הטלפוניים עם שורה של פתרונות מתקדמים שפיתחו בחברות השונות.

הקווים הטלפוניים מהווים גם חלופה לקבוצות וואסטאפ משפחתיות המקובלות בעולם הרחב, כאשר כמעט של משפחה מורחבת מחזיקה בוואסטפ-פון משפחתי, בו מעדכנים על השמחות במשפחה ומייצרים הווי משפחתי להידוק הקשר בין הנכדים ובני הדודים. גם הקהילות החסידיות מצאו בקווי הטלפון את הדרך המוצלחת ביותר לעדכן את ציבור החסידים באירועים בחצר הקודש, כמו זמני תפילות וטישים, עד כדי כך שכמעט ואין חוג או אפילו בית כנסת בארץ שאינו מחזיק בקו טלפוני דרכו מתעדכנים המתפללים בנעשה והנשמע.

דוגמאות אלו הם רק קצה המזלג מהמתואר בכתבה ומן המתרחש בפועל בחברה החרדית, בדגש על החלקים השמרניים המתרחקים מכל חיבור עם הרשת ולו הקטן ביותר, שמבססים את כל מעגל החיים מסביב לשעון על קווי הטלפון באמצעות המכשירים הכשרים.

לפי המידע המובא בכתבה, הרי שכל המערך הזה עומד בפני סכנת חיסול בשל כוונתו המוצהרת של שר התקשורת יועז הנדל לבטל את דמי הקש"ג, המאפשרים את קיומם של אותם קווים. בקרב הציבור החרדי יש מי שמאיימים במלחמת חורמה נגד הכוונה, המאיימת לחסל את האלטרנטיבה החרדית לאינטרנט, מה שיפתח חזית נוספת עבור השר שגם כך נמצא בעימות מתמשך עם הציבור החרדי ומנהיגיו.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום