ניסוי חדש בודק שינוי קטן שיכול למנוע "פקקי פאנטום" בכביש

באמצעות טוויסט מעניין למערכת הקרוז קונטרול, חוקרים מנסים להוכיח שאפשר להקל על פקקי תנועה

גיקטיים | טכנולוגיה 27.11.2022 | 10:54

תמונה: Pexels

מכירים את הקטע הנה שאתם נוהגים בכביש, לפתע נתקלים בפקק אינסופי, וכשאתם מגיעים לקצה שלו אתם מגלים שלא הייתה שום תאונה, רכב תקוע או בולען פתאומי? סתם פקק תנועה פתאומי שנגרם בלי שום סיבה. אז התופעה הזאת מכונה פקקי "פאנטום", ומחקר חדש באוניברסיטת ברקלי מצא דרך מעניינת להתמודד איתם.

מה אם רכבים לא היו בולמים, אלא מאטים?

התופעה של פקקי פאנטום נגרמת כתוצאה מכך שאחד הרכבים המובילים בשיירת רכבים בולם בפתאומיות, וגורם לכל שאר הרכבים שאחריו לבלום אחד אחרי השני באפקט "זנב ארוך". התוצאה היא פקק נטול כל סיבה, שמקורו בהתנהגות אנושית פשוטה: אתם רואים רכב בולם, ואתם בולמים גם.

חוקרים מאוניברסיטת ברקלי ועוד 50 חוקרים מסביב לעולם, ביצעו ניסוי ענק במהלכו נשלחו בבוקר לכביש המהיר בנאשוויל יותר מ-100 רכבים שמצוידים במערכת Cruise Control עם טוויסט. במקום רק להסתמך על הרכב שלפני הרכב שלכם, המערכת מסוגלת להתאים את עצמה למידע שהיא מקבלת מחדר בקרה שמשקיף על הפקק ומשתמשת באלגוריתם כדי לקבוע תוכנית מהירות שתקל על הפקק. התוצאה היא רכבים שלא סתם בולמים ומאיצים כל הזמן, אלא כאלו שמתאימים את המהירות שלהם לתנועה הכללית כדי לאפשר את הזרימה של התנועה.

בנוסף, מערכת הקרוז קונטרול המשודרגת הזאת מסוגלת להעביר מידע בין רכבים של חברות שונות. כך, רכבים של ניסאן, ג'נרל מוטורס וטויוטה יכלו לשתף מידע האחד עם השני, ולעבוד ביחד כדי להבין איך לגרום לתנועה להיות יותר חלקה ולא לתרום לפקק.;

גם רכב אחד יכול לעשות שינוי

עכשיו אני יודע מה אתם עומדים להגיד: "אין שום סיכוי שכל הרכבים בפקק מסוים יהיו עם המערכת החכמה הזאת". אז זהו, שהחוקרים הסבירו שמספיק אפילו רכב אחד מכל 20 רכבים שמצויד במערכת כדי ליצור שינוי משמעותי בפקק תנועה. מלבד חיסכון משמעותי בזמן, החוקרים מעריכים שבשימוש עם המערכת שלהם, רכבים יכולים לחסוך עד 10% מתצרוכת הדלק הכללית שלהם. כמו כן, החוקרים מבהירים כי בניגוד לנהיגה אוטונומית שעדיין נמצאת במרחק שנים מאימוץ כללי, הפיתרון הזה בר אימוץ בקלות, ויכול להגיע למכוניות סטנדרטיות בקרוב מאוד.

גיקטיים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום