אורניום לאיראן: ניז'ר ​​הפסיקה את שיתוף הפעולה עם ארה"ב

ניז'ר ​​חשפה את הסיבה להפסקת שיתוף הפעולה הצבאי עם אמריקה. המשטר הצבאי בניז'ר ​​ביטל את הסכם שיתוף הפעולה הצבאי שנחתם ב-2012 עם ארצות הברית. ניז'ר זעמה כי ארה"ב אסרה עליה למכור אורניום לאיראן

יענקי פרבר | חדשות בעולם 15.5.2024 | 15:32

קצינים בצבא ניז'ר מודיעים על ההפיכה | צילום: צילום מסך

עלי מוחמד לאמין, ראש הממשלה בניז'ר שמונה על ידי המשטר הצבאי במדינה, אמר בראיון ל'וושינגטון פוסט' כי ארצו החליטה לנתק את שיתוף הפעולה הצבאי שלה עם ארצות הברית במרץ האחרון בשל איומים של גורמים אמריקאים.

ב-16 במרץ, המשטר הצבאי בניז'ר ​​ביטל את הסכם שיתוף הפעולה הצבאי שנחתם ב-2012 עם ארצות הברית. הצעד הגיע לאחר עזיבת המשלחת האמריקאית בראשות מולי פי, עוזרת מזכירת המדינה לענייני אפריקה.

ראש ממשלת ניז'ר הודיע ​​כי מולי איימה על השלטונות בניז'ר במהלך ביקורה, שהיא תטיל סנקציות אם ניז'ר ​​תחתום על הסכם למכירת האורניום שהיא מייצרת לאיראן.

ראש ממשלת ניז'ר התקבל על ידי הנשיא האיראני אברהים ראיסי ובכירים איראנים אחרים בטהראן בינואר האחרון. הוא אמר כי "שום דבר לא נחתם עם איראן", והבהיר כי אם הייתה נחתמת עסקה, "היא לא הייתה מתחת לשולחן אלא מול מצלמות".

ראש הממשלה אמר לבכירה האמריקאית: "קודם כל את באה לכאן ומאיימת עלינו במדינה שלנו, את באה להגיד לנו עם מי אנחנו יכולים ליצור קשרים, זה גם לא מקובל. זה מתנשא וחוסר כבוד".

הוא הוסיף, "האמריקנים נשארו על אדמותינו מבלי לעשות דבר כשהטרוריסטים הרגו את עמנו ושרפו את הערים שלנו. לבוא לאדמותינו ולאפשר לטרוריסטים לתקוף אותנו זה לא סימן לידידות. ראינו מה ארצות הברית עושה להגן על בעלות בריתה כמו אוקראינה או ישראל".

לאחר ההפיכה הצבאית ב-26 ביולי 2023 בה הנשיא הנבחר מוחמד בזום הודח, ארצות הברית ושותפות אחרות השעו את שיתוף הפעולה הצבאי שלהן עם ניז'ר.

התגובה האמריקנית להפיכה בניז'ר ​​היתה בניגוד לרוסיה, טורקיה ואיחוד האמירויות הערביות, שקיבלו את פני המנהיגים החדשים בניז'רי ב"זרועות פתוחות".

במשך שנים הייתה ניז'ר ​​שותפה של מדינות מערביות, ובראשן צרפת, במלחמה עם ארגוני הג'יהאד באזור הסאהל. אבל היא שינתה את היחס והחלה לפזול לכיוון רוסיה מאז ההפיכה הצבאית.

כזכור כפי שדיווחנו ההחלטה של ​​ניז'ר ​​לסיים את ברית הלוחמה בטרור עם וושינגטון הגיעה לאחר שבכירים בארה"ב האשימו את החונטה השלטת בניז'ר בעסקה שתאפשר לאיראן גישה למאגרי האורניום שלה.

פקידים אמריקאים פעלו להציל את מערכת היחסים שלהם עם ניז'ר ​​מאז שצבא המדינה הדיח את הנשיא מוחמד בזום בהפיכה צבאית ביולי האחרון, מה שגרם להגבלות על סיוע צבאי לחונטה על פי החוק האמריקאי. החונטה הידקה את הקשרים עם רוסיה ועם שתיים משכנותיה, מאלי ובורקינה פאסו, שגם הן נשלטות על ידי גנרלים המקורבים למוסקבה.

כזכור לאחר ההפיכה צרפת והאיחוד האירופי הפסיקו את התמיכה הכספית בניז'ר ​​לאחר שההפיכה הפילה את הנשיא הנבחר במדינה במערב אפריקה.

לאחר ההפיכה הצבאית ארצות הברית הקפיאה את התמיכה הכספית בניז'ר כנדרש בחוק האמריקני ועצרה את פעילות הסיכול בטרור, שכללה איסוף מודיעין על פעילות קיצונית אזורית מבסיס מל"טים ענק בצפון המדינה. ארצות הברית החזיקה יותר מ-1,000 אנשי צבא במקום.

כשהאמריקאים הגיעו לניז'ר ​​לראשונה בדצמבר האחרון, סיפר  ראש הממשלה ל'וושינגטון פוסט' הוא הראה להם תמונות של ניז'רים מניפים דגלי אמריקה במהלך הפגנות נגד צרפת, המעצמה הקולוניאלית לשעבר בניז'ר. בזמן שמפגינים הציתו שריפות וניפצו חלונות בשגרירות צרפת, הם השאירו את שגרירות ארה"ב ללא פגע. "הניז'רים אמרו כי האמריקאים הם החברים שלהם, הם יעזרו להם להשמיד את המחבלים", אמר ראש הממשלה.

ראש הממשלה הוסיף כי ניז'ר ​​לא הייתה פונה לרוסיה ולמדינות אחרות לעזרה אם ארה"ב הייתה נענית לבקשות לתמיכה נוספת, כולל מטוסים, מל"טים ומערכת הגנה אווירית.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום