תמ"א 38: אין סמכות לרשות המקומית לשנות את רוח החוק

נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בפסק דין חריף נגד עיריית רמת גן • בית המשפט ביטל את החלטות הוועדה המקומית שמנעו קידום פרויקטים בהתחדשות עירונית • השופט: "בבסיס תמ"א 38 מצויה התכלית רמת המעלה והחשיבות של הגנה על חיי אדם • נשיא התאחדות בוני הארץ שעתרה לבית המשפט: נעמוד לרשות עיריית רמת גן לסייע לה לתכנן מדיניות חדשה"

חדשות בארץ 16.9.2019 | 17:23

תמ"א 38 | אילוסטרציה: תומר נאוברג, פלאש 90

עיריית רמת גן חטפה נזיפה חמורה מבית המשפט שגם ביטל את מסמך המדיניות שלה בנוגע לתמ"א 38.

בהכרעת הדין בעתירת התאחדות הקבלנים בוני הארץ נגד עיריית רמת גן, שמאז הבחירות האחרונות מעכבת אישורים לתמ"א 38 וחיברה מסמך מדיניות דרקוני שכמעט ואינו מותיר אפשרות לבצע פרויקטים מסוג זה, כתב נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב השופט איתן אורנשטיין בין השאר: "סימני השאלה הרבים שעלו מהתנהלותה של הוועדה המקומית, המובילים למסקנה כי מעבר לחריגה מסמכות, ההחלטה גם חורגת ממתחם הסבירות, אינם יכולים לעבור ללא התייחסות בית משפט זה. זאת למצער, על מנת שהחלטותיה העתידיות של הוועדה המקומית תעשינה כדת וכדין".

חשוב לציין כי גם היועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט כתב לבית המשפט את עמדתו, כי החלטות העיריה בנדון אינן סבירות ואינן מידתיות.

בסיכום הדברים כותב השופט, "בהינתן כל האמור, הגעתי לידי מסקנה כי בקביעת המדיניות החדשה, הוועדה המקומית חרגה מסמכותה, תוך התעלמות מכך שבבסיס תמ"א 38 מצויה התכלית רמת המעלה והחשיבות של הגנה על חיי אדם, אשר רוחה ראוי שתשרה על כל החלטה מכוחה.

מסקנתי מושתתת בין היתר על הטעמים הבאים: הוועדה המקומית הפכה את ברירת המחדל הקבועה בתמ"א 38, לפיה הכלל הוא היעתרות לבקשה להיתר לפי התמ"א לכך שהיתר יינתן באופן חריג; בכך שהרחיבה את שיקול הדעת המוקנה לה לסירוב לבקשה להיתר, באופן אשר מציב משוכה גבוהה עד בלתי אפשרית לקבלת היתר לפי תמ"א 38, בקביעת קריטריונים שאינם מעוגנים בתמ"א 38, כגון שיקולים הומניטריים ותקציביים; בהסטת מרכז הכובד לבניה במתחמים ולא חלקה בודדת, שלא בהתאם הוראות התמ"א, ואף זאת מבלי להגדיר מהו מתחם.

יתרה מכך, לא שוכנעתי כי המדיניות החדשה נשענה על תשתית עובדתית, תכנונית או משפטית מספקת, באופן המוביל למסקנה שההחלטה גם חורגת ממתחם הסבירות. כל אלה וטעמים נוספים שבפסק הדין מהווים פגמים היורדים לשורשו של עניין וכמפורט דלעיל, ולכן אין מנוס אלא לבטל את המדיניות החדשה.

השופט גם הטיל על עיריית רמת גן הוצאות משפט בסך של 35,000 שקלים.

 

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מסר כי: "בית המשפט אמר את דברו ובכך הוא עומד לצד ענף הבנייה והציבור בישראל שזקוקים לוודאות תכנונית, שתאפשר לייצר פרויקטים שיגנו מפני רעידות אדמה וטילים, ויצילו חיים. החלטת בית המשפט החד משמעית היא תקדים מחייב הקובע כי ראשי רשויות וועדות מקומיות לא יכולים למנוע יותר בנייה במסגרת תמ"א 38.

ההחלטה הזו, לצד הסכמה בין משרדי השיכון והאוצר על הארכת התמ"א 38 ב-3 שנים נוספות מייצרת את אותה ודאות שדרשנו ומאפשרת לתכניות ולפרויקטים שנמצאים כיום בתהליך עבודה, לצאת לפועל ולהתחיל לעבוד על פרויקטים חדשים במסגרת התחדשות עירונית.

התאחדות הקבלנים בוני הארץ תעמוד לרשות עיריית רמת גן, כדי לסייע לה בתכנון מדיניות חדשה שתאפשר להוציא לפועל פרויקטי תמ"א 38 ולתכנן את השכונות בה, תוך הבטחה לכושר נשיאה מתאים של תשתיות שידרשו בהן. בשיתוף פעולה ניתן להגיע לתכנון נכון תוך הוצאה של פרויקטים לפועל.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום