הערכה: כ-85 אלף עסקים ייסגרו עקב המשבר

יו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא-ביטון טענה כי כ-85 אלף עסקים ייסגרו עקב המשבר • רשות המיסים: מתוך 230 אלף בקשות שאושרו והועברו להם 8 מיליארד ₪, רק ב-450 מקרים, בהיקף 60 מיליון ₪, התברר כי שולם להם כסף שלא כדין, והם התבקשו להשיבו

קובי ברקת | כלכלי 17.11.2020 | 16:04

מרכז קניות, קניון. אילוסטרציה צילום: unsplash

וועדת הקורונה שבה ודנה היום ( שלישי) במדיניות הפיצוי של הממשלה לעסקים ועצמאיים שנפגעו מהמשבר. יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון (כולנו בליכוד) הזהירה כי ההערכה של גורמים כלכליים היא כ-85 אלף עסקים ייסגרו בעקבות המשבר. "חלק ניכר מהענפים טרם נפתחו לחלוטין עוד מהסגר הראשון – והם עדיין לא מקבלים פיצוי ראוי שיאפשר להם לשרוד. יש לחפש את פשטות ההליכים כדי לסייע לעסקים, עם מינימום מגבלות וכללים. תחושת בעלי העסקים היא כי המדינה מקשה עליהם לממש את זכויותיהם".

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים, הדגיש כי מי שהפסיד עד 40% בחודש הקיץ – טרם קיבלו פיצוי. כך גם העסקים החדשים המקבלים פיצוי חד-פעמי של 2,000-1,500 ₪ בלבד. בנוסף, נעצר האשראי לעסקים שהמחאותיהם חזרו בגלל העדר הכנסות. עוד מצויים כ-40 אלף איש, העובדים כשכירים ועצמאיים, שטרם קיבלו מענה, וכך גם אלו העובדים כשכירים בשני מקומות.

יוראי להב-הרצנו (יש עתיד-תל"ם) ביקר את היעדרות חברי הקואליציה מהדיון, וההימנעות עד-כה מקביעת דמי אבטלה לעצמאים, ו"המסר לצעירים הוא שבו בבית ואל תעבדו", ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת) האשים כי "הממשלה לא נרתמת להצלת העסקים הקטנים והבינונים, במקום לקבוע מדיניות מקלה בעניינם", לדברי יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם) ממשק של אתר רשות המיסים עם העצמאיים לא ידידותי, וגם המיליארדים שהממשלה ביקשה כפיצויים לעסקים – רובם טרם מומשו, ואילו מרב מיכאלי (העבודה)

עו"ד טלי ירון-אלדר, נציבת מס הכנסה בשנים 2002 – 2004, קראה להפעיל את הסעיף לפיצוי נזק עקיף על אחוז מסויים באבדן רווחים. לדבריה, סעיף זה הוא מקיף וכולל את כל הענפים במשק, ולא היה גורם טעויות בתשלומים כמו פיצוי-עודף או חסר.

שוקי שדה, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה, הלין כי לא נידחים החזר-הלוואות שנלקחו לרכישת אוטובוסים, וכיום חברות רבות, שאין להם כמעט הכנסה – צריכות להחזיר כ-500 אלף ₪ מדי חודש. בנוסף, לא נענתה בקשתם לדחיית מועדים להגשת מכרזים. "חברות עומדות בפני תהום – שאי אפשר יהיה לקום ממנה".

לדברי שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, טרם התאפשר לבקש הנחות לארנונה – אך העיריות דורשות לשלם בינתיים את מלוא הסכום. בנוסף, קיים סירבול בהשגת אישורי רשות המיסים על הירידה בהכנסות, והרשות מפרשת את החוק בצורה המקשה ביותר על בעלי העסקים, "והדבר המטופש הזה שנקרא חל"ת – גומר את המשק".

נתנאל היימן ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, הזהיר אם העסקים לא יקבלו את האישור מרשות המיסים – הם לא יכלו לקבל את ההנחה בארנונה מהרשות לעסקים קטנים, גיל ועקנין, יו״ר איגוד שכירים בעלי שליטה, האשים כי התאמה בין מענק סוציאלי, ירידה בהכנסות - לבין הנחה בארנונה ואילו דותן סופר, מייסד התאחדות העצמאיים, הזהיר כי "העתיד הכלכלי שלנו לוט בערפל. המשבר עדיין בתחילתו, ויישאר עימנו לשנים רבות. עסקים שסוגרים היום יגיעו לחדלות-פרעון ולעובדים שלהם לא יהיה לאן לחזור".

לפי גל ברנס, רכז תעשיה ומסחר באגף התקציבים באוצר, הוענקו 18.5 מיליארד ₪ מענק סוציאלי, וכן 7.7 מיליארד ₪ בגין הוצאות קבועות לכ-240 אלף עסקים. רוב המענקים נוצלו 74-54% מהתקציב שהוקצה, וכמעט כל מי שביקש והיה זכאי – קיבל. לכל מענק יש הגיון וממילא כללים משלו. הוגשו כבר בקשות להחזר ארנונה לחודשי מאי-יוני ומחר כבר תיפתח האפשרות להחזר לחודשים יולי-ספטמבר. רשות המיסים התאמצה להקים מערכות בזמן קצר להגשת בקשות. לדבריו, מנגנון קרן מס רכוש מיועד לזמן חירום – כמו במבצע "צוק איתן", ולא מיועד לשגרה. אתמול אושר בוועדת העבודה והרווחה מתווה להחזרת מובטלים עובדים בחל"ת, והוא יפורסם בהרחבה בימים הקרובים. לדברי אמיר דהן, מנהל הפיצויים ברשות המיסים, רק מתוך 230 אלף בקשות שאושרו והועברו להם 8 מיליארד ₪, רק ב-450 מקרים, בהיקף של 60 מיליון ₪ התברר כי שולם להם כסף שלא כדין, הם אינם זכאים והתבקשו להשיב את הסכום שקיבלו.

 

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום