פשרה בייצוגית - פרטנר תפצה מאות אלפי לקוחות בסך כולל של 48 מיליון שקל. אז למה הפיצוי מרגיז צרכנים?

לקוחות פרטנר בהווה או בעבר מקבלים בימים אלו הודעה המזמינה אתכם לממש 100 שקל לרכישת מוצרים ותיקוני מכשירי סלולר בפרטנר • אך בכדי לממש את הפיצוי נדרש לבצע רישום כלקוח • פרטנר: הרישום מחויב לפי תנאי הפשרה בכדי לבצע מעקב כי רק הזכאים לפיצוי יממשו אותו

כלכלי18.9.2019 | 10:49

פלאש 90

אם אתם לקוחות פרטנר בהווה או בעבר ייתכן שקיבלתם בימים אלו הודעה המזמינה אתכם לממש 100 שקל לרכישת מוצרים ותיקוני מכשירי סלולר בפרטנר. מדובר בפיצוי במסגרת הסדר פשרה בתביעה ייצוגית. הפיצוי שפרטנר תעניק ל-480 אלף צרכנים, מסתכם ב-48 מיליון שקל. הפיצוי מגיע 9 שנים אחרי הגשת בקשה לאישור תובענה ייצוגית בטענה כי פרטנר גבתה שלא כדין מלקוחותיה כספים בגין שירות "צליל המתנה מוסיקלי" (Funtone) ובגין חבילת שירותי מידע ותוכן וזאת מבלי שניתנה הסכמת הלקוחות.

במילים אחרות: הטענה היא שפרטנר נקטה ב'שיטת מצליח' - עד שהלקוח ישים לב. התיאוריה אומרת אגב שככל שמדובר בסכומים קטנים, הצרכנים יתקשו להבחין בחיוב וגם אם כן, רבים לא יטרחו לבטל (לצלצל, להמתין, לבקש, להסביר וכד'). התובע שבבעלותו 4 קווים של פרטנר חויב ב-6 שקלים עבור שירות הפאנטון ועבור שירותי התוכן ב-28-35 שקל בחודש.

בבקשה צוין כי "מדובר בשירותים שקשה ללקוח לדעת על הוספתם...לקוח שלא יזם רכישת החבילה, אינו מודע לה ולא עושה שימוש בה, אך משלם בגינה. הפאנטון הוא צליל ששומע המחייג ללקוח ולא הלקוח שאינו מודע לקיומו" באשר לשירותי התוכן נומק כי "המבקש לא עשה שימוש בשירותי התוכן, לא ידע כי ניתנו לו וגם לא יכול היה לדעת כי לא קיבל לכך כל אינדיקציה". והיכן אחריות הצרכן כפי שהחברות אוהבות לטעון? זה הרי מקבל חשבוניות ומחובתו לבדוק את החיובים שלו. טענה מוצדקת ללא ספק אבל היא אינה מסירה את אחריות החברות מלעשות בכרטיסי האשראי או בחשבונות הבנק של הצרכנים כרצונן. גם במקרה הזה החשבונות שולמו בהוראת קבע, והצרכן לא התעמק בחיובים. עוד נטען כי "לקוחות מחויבים בגין שירותים מתקדמים באופן אוטומטי במספר מצבים: כשהם פונים לקבלת עזרה טכנית, כשהם מכניסים את המכשיר שבידם לתיקון או לבדיקת מעבדה, כשהם פונים לשדרוג המכשיר, וסתם כך".

פרטנר טענה מצידה כי "היא נותנת שירותים מתקדמים ללקוחות שהסכימו לקבל את השירותים", וכי "הלקוחות מיודעים על כל השירותים הניתנים להם והחיובים בגינם על גבי החשבון החודשי שנשלח אליהם". באשר לתובע, טענה כי הוא חתם על טופס הסכמה לקבלת שירות פאנטון, שירות שהוא קיבל בחינם לתקופה מוגבלת ולאחר מכן הפך לשירות בתשלום. גם זו, אגב, שיטה נהדרת לגבות כספים מבלי שהצרכנים ישימו לכך לב.

הקבוצה עליה חל הסדר הפשרה מונה 480 אלף לקוחות שמוגדרים כ"לקוחות פרטנר (מלבד לקוחות עסקיים גדולים שיש להם נספח ייעודי), שחויבו בגין חבילת תוכן ו/או פאנטון בין אפריל 2003 ועד סוף 2011, ולא עשו שימוש בשירותים הנ"ל. שימוש בשירות לצורך הסכם פשרה זה ייחשב: בחבילת תוכן - הורדת פריט תוכן ובפאנטון - החלפת צליל ברירת המחדל". הפיצוי, 48 מיליון שקל בתחשיב של 100 שקל ללקוח כשובר לקנייה, תקף ל-9 חודשים.

מפנייה שהגיע ל"גלובס" על ידי לקוח עבר של פרטנר שקיבל את ההודעה לפיצוי הוא מלין על כך שבכדי לממש את הפיצוי הוא נדרש לבצע רישום כלקוח. לאור זאת הוא החליט לוותר על מימוש השובר. בפרטנר מנמקים כי הרישום מחויב לפי תנאי הפשרה בכדי לבצע מעקב כי רק הזכאים לפיצוי יממשו אותו. "פיצוי קופונים" שכולל הטבה שמותנית בקנייה הוא נושא שנוי במחלוקת משום שגם החברה יוצאת נשכרת ממנו. הסדר הפשרה קובע כי אם שיעור המימושים לא יעבור רף מסוים, החברה תשיב ללקוחות קיימים זיכוי כספי (חלקי). אל הפיצוי הגבוה, הוסיפה השופטת מיכל נד"ב, 4.4 מיליון שקל לבא כוחו של התובע הייצוגי.

גלובס

 

שתף כתבה זו