דאגה: חידוש הלחץ על ישראל בעקבות התקרבות לאיראן

באבו דאבי לוחצים על ירושלים שתאשר למכור להם מערכות כיפת ברזל ושרביט קסמים. בישראל מסרבים לפי שעה. הבעיה: אבו דאבי עלולה להתנות את התרחקותה מאיראן בהשלמת העסקה

חיים שמואלי | מדיני 12.12.2021 | 13:41

מערכת כיפת ברזל בפעולה צילום: Uri Lenzl/Flash90

איחוד האמירויות לוחצת על ישראל למכור לה מערכות הגנה אווירית במיליארדי דולרים. בשלב זה, ישראל מסרבת. גורמים בירושלים חוששים כי בשל ההתקרבות האחרונה של האמירויות לאיראן, דבר שמעורר דאגה גדולה בישראל, יחודש הלחץ מצד אבו דאבי להוציא לפועל את העסקה. כך דיווח מתי טוכפלד ב'ישראל היום'.

רצונה של איחוד האמירויות בסוללות הגנה אווירית מתקדמות שפיתחה ישראל, ובעיקר כיפת ברזל ושרביט קסמים, החל לפני הסכמי אברהם. מדינות נוספות שלהן אין הסכמים עם ישראל, כמו ערב הסעודית, הביעו אף הן עניין רב בעסקה ביטחונית כזאת, מתוך ההבנה כי האיום האיראני נוגע לכל הצדדים.

לאחר החתימה על הסכמי אברהם וכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לאיחוד האמירויות, התגבר הלחץ האמירותי בנושא, אולם ישראל מסרבת לקדם את העסקה. הסיבה היא, בראש ובראשונה, ביטחונית: בתוך איחוד האמירויות נמצאים בכל זמן נתון גורמים איראניים, והימצאותן של מערכות רגישות אלה במדינה שלאיראן יש גישה חופשית אליה, היא לא דבר שישראל יכולה להרשות לעצמה בשלב זה.

למרות החשש האמירותי ממתקפה איראנית ומתוכנית הגרעין שלה, בין איחוד האמירויות לבין איראן קיימים לא רק יחסים דיפלומטיים אלא גם יחסי מסחר מלאים, ובמערב - בישראל, בארה"ב ובאירופה, רואים באיחוד האמירויות את המקור העולמי העיקרי של עקיפת הסנקציות הבינלאומיות על איראן.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום