הרפורמה של השר הנדל שתוזיל מחירים לחרדים

רפורמה בטלפון הנייח: המחיר לצרכן ירד ב-40% בתוך כשנה וחצי. הרפורמה תפחית את התעריפים שגובה בזק על הטלפון הקווי לאחר 18 שנים שבהן המחירים לא עודכנו. המהלך צפוי לחסוך למשקי הבית מאות שקלים בשנה, בפרט לאוכלוסיית הגיל השלישי ולמגזר החרדי

חיים שמואלי | תקשורת 22.12.2021 | 21:09

טלפון ביתי צילום: pixabay

משרד התקשורת פרסם היום (רביעי) את החלטתו להפחית את תעריפי שירות הטלפון הביתי ברשת בזק, לאחר שימוע שנערך במשרד. המהלך צפוי להוזיל את התעריפים לצרכן בכ-40%, לחסוך לציבור כ-400 מיליון שקלים בשנה ולהוריד את התשלום החודשי של מנויי הטלפון מ-50-60 שקלים בממוצע ל-30-40 שקלים. על פי אומדן המשרד, ההפחתה תביא לחיסכון שנתי ממוצע של מאות שקלים למשק בית והאוכלוסיות שייהנו מהרפורמה יותר מכל הן המגזר החרדי ואוכלוסיית הגיל שלישי, שעושות שימוש נרחב בטלפון קווי בבית.

תעריפי הטלפוניה של בזק נקבעים על ידי משרד התקשורת והעדכון האחרון בהם בוצע לפני כ-18 שנים, בשנת 2003. עדכון התעריפים הנוכחי מבוסס על חוות דעתם הכלכלית של פרופ' ראובן גרונאו וד"ר עופר רז-דרור (סמנכ"ל כלכלה), אשר מצביעה על רווחיות חריגה לחברת בזק שאינה מגולגלת לצרכן. על פי חוות הדעת שיעורי הרווחיות התפעולית של חברות הרט"ן הוותיקות מפעילותן בתחום הסלולר (סלקום, פרטנר ופלאפון) לא עלה אף פעם על 27%, ועדיין מדובר בשיעור נמוך באופן משמעותי משיעור הרווח התפעולי של בזק, לאחר השינוי הנשקל כעת, שהוא 37%.

כיום, תעריפי בזק הם תעריפים קבועים: 49.5 שקלים דמי שימוש, 6 אג' לדקה שיחה לנייח ו-11 אג' לדקה שיחה לנייד (ללא מע"מ). תהליך ההפחתה יקרה בשני שלבים: בשלב הראשון התשלום החודשי הקבוע יופחת ל- 35 שקלים (כולל מע"מ) ותעריפי דקות השיחה לא ישתנו. בשלב השני התשלום הקבוע יעמוד על 24.36 כולל מע"מ (20.82 שקלים ללא מע"מ), ותעריפי השיחות ישתנו כך: 1.4 אג' לדקה שיחה לנייח ו-7.4 אג' לדקה שיחה לנייד (ללא מע"מ). תעריפים אלו יקבעו כמחירי מקסימום לצרכן. השלב הראשון יחל ביום 1 באפריל 2022, והשלב השני יחל ביום 1 ביולי 2023.

בחוות הדעת של פרופ' ראובן גרונאו וד"ר עופר רז-דרור, נכתב: "נראה ששוק הטלפוניה הממותגת, שבו פועלת חברת בזק, הוא שוק נפרד שבו שליטתה של בזק בשוק מאפשרת לה לגבות מחיר שהוא הרבה מעבר לעלויותיה השוליות, תוך גריפת רווח משמעותי לאורך עשור ויותר. בזק מעולם לא איבדה את מעמדה המונופוליסטי בשוק הטלפוניה הנייחת. כוחות השוק נכשלו בחלוקת העודף שנוצר בעקבות השינויים הטכנולוגיים בענף התקשורת הנייחת, ומשכך, הרי שזה תפקידו של הרגולטור לדאוג שפירות ההתייעלות יתחלקו בצורה 'הוגנת' בין הספק ולקוחותיו".

שר התקשורת, יועז הנדל, מסר: "מהפכת הסיבים שמתרחשת מול עינינו חייבת להיות מלווה בחשיבה על יוקר המחייה. היום אנחנו מתקנים עיוות צרכני מתמשך בשוק הטלפון הביתי. לאחר שלא עודכנו התעריפים של הטלפון הקווי במשך 18, אנחנו מודיעים היום על הפחתה משמעותית והתאמה לצרכיי השוק. השימוש בטלפון הנייח הולך ופוחת עם השנים, אך עדיין קיימים לשירות הטלפון הנייח כ-1.4 מיליון מנויים. מי שבעיקר משלם את המחיר הם המגזר החרדי ואוכלוסיית הגיל השלישי שעדיין עושה שימוש משמעותי בטלפון הביתי. הרפורמה תפחית את התשלום החודשי של המנויים בכ-40%, והיא צפויה להוזיל את התשלום שמשלם משק בית עבור השירות במאות שקלים בשנה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום